Tuesday 21 June 2011

mAsALah BeSaR nI!!

Pejam celik pejam celik, rupa2 nya da nak hampir 3 bulan kerja kat http://www.abadsinergi.com/ ni. Da macam2 benda baru saya belajar & semakin hari semakin bertambah ilmunya. Saya sangat bersyukur kerana diberikan peluang untuk bekerja di dalam syarikat ini. Saban hari, saya merasakan ukhuwah di antara kami semakin erat dan bertambah teman tapi mesra.. he3
Time kasih gak kepada semua staff2 di dalam Abad Sinergi Sdn. Bhd especially Bos Cik Suk yang sentiasa bagi kami makanan rohani & makanan ketika lapar.. he3. Time kasih sebab banyak bagi tunjuk ajar kat saya & siket sebanyak telah menceriakan kehidupan seharian saya. Ok, selesai muqaddimah..
Kali ni, saya nak kongsi siket yang saya rasakan perlu untuk kita semua amek PERHATIAN bagi menghadapi hari yang mendatang. Apa la yang penting sangat tu kan?? 
So, apa yang penting? Kerjaaaasama..
He3, ok2, back to the point... Siapa kat sini pandai baca Al-Quran? Tahap mana pulak kita pandai tu? Tepuk dada tanya iman la yee..
Al-Quran kalau nak suruh saya ceritakan memang panjang & banyak sejarah di sebalik perkataan Al-Quran tu sendiri. Allah S.W.T memang da janjikan bahawa Al-Quran adalah satu2nya kitab/panduan manusia yang xkan hilang sampai la Hari Qiamat.
Tapi, sedar x kita selama ni, camne la hidup seseorang tu kalau dirinya x dibasahi, x dihujani dengan kalimah Allah walaupun sehari? langsung xde perasaan nak basahkan lidah dengan kalimah suci Al-Quran. Mesti hidup dia bahagia dengan maksiat2 yang diketuai syaitan laknatullah kan? Mesti dia rasa bebas nak buat apa je sampai lupa adanya alam selepas kematian yang penuh dengan kejutan & Allah S.W.T yang sentiasa memerhatikan makhluk2Nya.
Sebab tu la, Al-Quran dikurniakan kepada kita sebagai panduan hidup kita semua. Tapi sedar x ramai lagi kat luar sana yang xtau nak baca Al-Quran. Kadang2 bukannya mak bapak budak je yang x reti baca ada yang da bercucu pon x reti2 lagi baca Al-Quran. Zaman sekarang ni memang la x berapa nak pelik sebab da ramai golongan macam ni, tapi kalu dibiarkan agak2 lagi 10, 20, 30 tahun berapa kerat je la manusia yang reti baca Al-Quran ni kan?
Kenapa? Rasa macam da tua ke untuk belajar? Dalam menuntut ilmu agama ni, xde istilah lambat di dalam menimba ilmu yang penuh dengan barakah ni. So, baek la blaja Al-Quran tu dari sekarang, kalau asyik tangguh2 je sampai akhir hayat pon xkan pandai punye.. jom, sama2 kita lahirkan generasi Al-Quran!!
Akhir kalam, jangan biarkan diri kita di drive oleh nafsu dan syaitan, tapi drive la hidup kita ini dengan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah yang mengikut syariat.. ^_^

No comments:

Post a Comment